Inbound Industry

 

Sales op zijn Cubaans

Na slecht begaanbare wegen en gebrekkige bruggen zijn we blij dat alle originele banden nog onder de auto zitten. Nonchalant langs de weg geparkeerd besluipen we het strand als ware Robinson Crusoes: we banen ons een weg door de palmboombladeren. Ontdekkingsreizigers dat we zijn!

Bounty strand

Het hagelwitte strand van Playa Maguana , (Cuba) ligt in de bananenjungle, verscholen tussen de kokospalmen en is nog echt ongerept.

Met onze voeten in het spierwitte zand genieten we van het uitzicht over de helblauwe Caribische zee..

Niemand. Rust. Bounty-vibes.
Het eerste moment van totale ontspanning in deze vakantie komt eraan.

¡Muy bien! Eenmaal neergestreken op een handdoek brandt de zon hard;
Ondanks een temperatuur van +/- 35 graden, is niemand zo gek om te gaan zwemmen hier in de winter.

Ik sluit mijn ogen, ik hoor de branding en voel mijn huid knisperen.

Ahhh rust. Alle stress valt van me a..

“Helloo where are you from ?” Een nasale schelle stem doorklieft mijn meditatieve moment als een machete door een pakje gesmolten Blueband.

Ik open mijn ogen en kijk in het vriendelijke gezicht van een meneer, hij glimlacht 4 tanden bloot.
We hebben inmiddels al wat ervaring met Cubaanse gesprekken op straat die “spontaan” ontstaan; hier hadden we even de illusie dat we compleet alleen waren.

Hij heeft stukken ananas bij zich, het ziet er niet al te fris uit. Vriendelijk antwoorden we “Hollanda” en laten we hem na wat Engels / Spaanse halfzinnen weten dat we niet geïnteresseerd zijn in zijn koopwaar.

Goh, waar zou ie ons gespot hebben, het leek toch echt een onontgonnen stuk natuur.
Na 2 minuten bounty-vibes en weldadige rust – ook mijn vriendin gaf zich over aan de stilte- komt er weer een mannetje aangelopen.

Of we even naar zijn kokosnoten willen kijken. We worden al iets korteraf in onze reactie.
“No sir zank you jus enjoying the sun”

De venter hanteert echter de tactiek van de kapotte grammofoonplaat en laat zich niet zomaar afwimpelen.

Meer dan 10 minuten zal er niet tussen hebben gezeten, en daar komen nummer 3 en 4 aangelopen. 2 vrouwen stevenen op ons af, zij hebben een wat agressievere aanpak. Ze gaan zo ongeveer óp onze handdoek staan, we kunnen ze gewoonweg niet negeren. Ogen open, verdomme!

De sales-tijgers lijken niks bij zich te hebben, maar zijn vastberaden ons iets te verkopen.

“Where you from?”No, thank you..”
“Chocola?” “No

“Coco” ? “Nee dank”
“Coco oil?” “Aaaaaahrg!”
“Ananas?” “Papaya?” “Banana?” “Noooo..!”
“Cigars”? iNO! (nu met handen en voeten gebarend)

Mijn innerlijke gevonden rust is al redelijk weggeëbd.
Bij verkoper nummer 5 en 6 is de mindset compleet omgeslagen.
Geen gezellige fake gesprekken meer als de bottom-line een keiharde sale is.
NO-MORE-MR.-NICE-TOURIST!!!

Tweedeling

Net zoals iedereen die wel eens op vakantie gaat heb ik er een hekel aan om zo continu gestoord te worden. Het wekt alleen maar superveel irritatie op en die stemming veranderd bij mij niet snel in een koopprikkel.
“Ja maar dit geleur op het strand is toch overal zo..”, hoor ik je denken.
Op Cuba steekt er best iets fascinerends achter:

Qua cultuur en natuur is het eiland schatrijk, maar veel Cubanen hebben het erg zwaar. Ze moeten zien rond te komen van ongeveer 30 euro per maand.

Dit komt door het communistische systeem, gecombineerd met het nog geldende handelsembargo opgelegd door de VS. De val van de Sovjet-Unie, Cuba’s belangrijkste handelspartner, zorgde voor een economische genadeklap. De continue stroom van toeristen die sinds eind jaren ’80 toegelaten word, zorgt voor een bizarre tweedeling op het eiland. Zo zijn er 2 munteenheden in Cuba; degene waar alleen de toeristen uit de kapitalistische westerse wereld mee betalen, de Peso Convertible, is 28x zo veel waard als de valuta die de lokale bevolking gebruikt.

De ROI van menselijk kapitaal

Als je dus wilt verdienen als Cubaan, kun je het beste Engels leren en gaan werken in de toeristensector, want alleen dan kun je aan de betere valuta komen. Taxichauffeurs verdienen per dag veel meer dan bijvoorbeeld een arts of ingenieur in dienst van de overheid.Taxichauffeur in Cuba

Het onderwijs in Cuba is erg goed, maar door het onderontwikkelde ‘systeem’ ontbreekt de stimulans om die opgedane kennis om te gaan zetten in economische waarde volledig.

Cuba heeft dus ontzettend veel geïnvesteerd in de ontwikkeling van menselijk kapitaal, maar het heeft tegelijkertijd een extreem laag economisch rendement op deze investering. Ambitieuze artsen die vooral carrière willen maken vertrekken naar Brazilië bijvoorbeeld.

Deze tegenstrijdigheden zorgen ook voor de mooiste charmes van het land.
De tijd heeft er even stil gestaan maar over het algemeen laten de Cubanen zich niet gek maken. Op de radio hoor je alleen ter hoogte van Guantanemo Bay commercials over antidepressiva.

De gemiddelde Cubaan heeft niet veel in zijn bezit, maar er komt na 30 jaar isolement, steeds meer te koop. Keuzestress kennen ze nog niet. Internet werkt er niet of nauwelijks, klantvriendelijkheid is vooral in ruime mate aanwezig bij de casa particulares.
De verhuurders weten immers wat wij als kapitalisten gewend zijn.

Ontwikkeling

Inspiratie om zakelijk te bloggen, komt me thuis in ons gifkikkerlandje niet snel ingevlogen. Gek dat ik op zo’n prachtige plek als Playa Maguana in eens een herkenbare irritatie voel.
Hetzelfde gevoel bekruipt me bijvoorbeeld wanneer ik in Nederland iets op Youtube kijk wat 5x onderbroken word door advertenties.
Je producten (of diensten) aan de man brengen, dat kan toch beter en slimmer tegenwoordig?

Het is te hopen voor de verkopers op Playa Maguana, dat ze door de ontwikkelingen op een gegeven moment betere mogelijkheden krijgen om hun talenten te verzilveren.
De toeristen hoeven ze dan niet langer van het ongerepte strand weg te jagen.

Tot die tijd is het trouwens een vrolijk en prachtig vakantieland, een dikke aanrader om eens offline te onthaasten!

Bronnen:
https://www.businessinsider.nl/loon-taxichauffeur-cuba/
https://hbr.org/2015/08/what-you-might-not-know-about-the-cuban-economy


Over:

Dion Spierings

Dion Spierings bouwt met zijn bedrijf Dick Media aan merken. Voor diverse start-ups, MKB bedrijven en marketingbureaus worden oa. maatwerk websites ontwikkeld. Dick Media verzorgt daarbij het hele traject. Als mede-oprichter van Inbound Industry adviseert Dion nieuwe klanten om meteen te beginnen met inbound marketing.


Wil je dat deze Inbound Industry specialist over dit onderwerp met/bij jou komt spreken? Of wil je graag zijn/haar advies ontvangen over het toepassen van inbound marketing voor jouw bedrijf of situatie?
Klik dan hier om contact op te nemen voor de mogelijkheden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *