Inbound Industry

 

Zwarte Coffee: hoe blijft je merk authentiek met een B2B marketing strategie

Laatst las ik een artikel op Marketingfacts over Demy de Zeeuw, ex-profvoetballer en international. Na zijn voetbalcarrière is hij samen met een paar andere nog actieve profvoetballers een modelabel begonnen. Hij runt een goedlopende webshop waar je o.a. t-shirts kan bestellen.

Met al hun social media sterrenaccounts samen hebben de voetballers letterlijk duizenden volgers bij elkaar gespaard.
Zie hier meteen het verdienmodel. Een gigantisch bereik van jonge fans die enorm op kijken naar hun idolen en hun looks! Verzin er een mooi product voor en klaar ben je: de volglijsten van de social media accounts zijn meteen een klantenbestand waar je u tegen zegt.
Handig gedaan.

Een merk van de grond af aan opbouwen

Is dit een beetje kort door de bocht ?
Deels, want hoewel Demy de Zeeuw een scherp inzicht in social media marketing en e-commerce  natuurlijk niet kan worden ontzegd; riep het artikel onderaan bij de reacties vooral de vraag op, hoe het de producten van het merk BALR zou zijn vergaan als er wat minder bekende Nederlanders achter zouden zitten.
Ondernemers die de bekendheid van zichzelf en hun merk van a tot z  hebben moeten opbouwen en niet die voorsprong met een giga fanbase hebben.

Meteen moest ik denken aan Fabian Coelman. Het kledingmerk ‘Zwarte Coffee’ komt letterlijk compleet uit zijn vingers. Het artikel leek me een leuke insteek om hem eens het shirt van het lijf te vragen.

Fabian Coelman aan het werk

Authentiek

Fabian is een veelzijdige gast; ooit begonnen met een IT opleiding ontdekte hij in Enschede tijdens de studie Kunst en Techniek zijn ware passie en startte meteen zijn eigen t-shirt label. In het begin deed hij alles zelf: van de concepten en het ontwerp tot aan het drukken van de shirts, van de marketing tot aan de verkoop.

Het in eigen huis zeefdrukken van de shirts is natuurlijk zeer arbeidsintensief, maar het geeft het merk Zwarte Coffee nog meer authenticiteit mee.

Waar het creatieve proces achter het design van de BALR shirts net zoveel tijd in beslag lijkt te hebben genomen als de levensduur van een Snapchat berichtje, zijn de shirts van Zwarte Coffee gewoon complete kunstwerken.  Van Mexicaanse tatoeage stijlen tot Obey- achtige illustraties, de details op de shirts zijn echt een klasse apart.

Fabian en Laurent
In zijn atelier in Eindhoven laat Fabian me zien dat hij ook shirts heeft hangen waarbij het credo ‘less is more’ opgaat:

“We horen ook wel eens dat mensen de drukkere prints echt vet vinden maar dat ze het toch niet op hun t-shirt zouden dragen omdat het niet bij hun karakter past. Vaak komen ze dan bij een wat minimalistischer design uit, omdat ze het merk Zwarte Coffee wel echt tof vinden. ”

Van B2C naar een B2B focus

Fabian Coelman  verteld dat in het begin de focus puur op de consument lag.

“Het idee was: we gaan een echt exclusief product verkopen via het eigen verkooppunt: de webshop. Maar inmiddels snap ik dat dat een beetje romantisch en onrealistisch is: we merkten door een paar testcases al snel dat Zwarte Coffee als merk een paar winkels nodig had om zeker in het begin snel naamsbekendheid te krijgen. Via deze winkels verspreidde het merk zich enorm snel als een virus.”

Maar deze winkels krijgen natuurlijk wel korting?
“Natuurlijk is je winstmarge groter als je direct vanuit je eigen webshop verkoopt. Maar de eerste retailer nam wel in 1x grotere aantallen af. De focus is toen een beetje verschoven. Vooral toen Laurent (de Salesman) er bij kwam hebben we besloten ons compleet op de retailers te gaan focussen. “

Met een paar stabiele winkels als vaste afnemers kreeg Zwarte Coffee meer zekerheid.

“Dit creëerde rust en een goede financiële basis om verder op te bouwen. Toen we ons alleen op de consument richtte, fluctueerde dit continu. Een nieuwe collectie promoten op Facebook bijvoorbeeld, kostte ontzettend veel tijd en leverde dan bijvoorbeeld 1 sale op. Dat was teleurstellend. Het ondernemen bracht toen ook veel meer druk met zich mee; ik moest er ook van kunnen leven.”

Wat Fabian wel jammer vindt is dat hij door de nieuwe B2B insteek het persoonlijk contact met de echte eindgebruiker  een beetje kwijt is.
“In het begin deed ik een persoonlijk briefje bij ieder verkocht t-shirt. Het persoonlijke contact en de enthousiaste reacties van vaste klanten gaven mij de meeste energie.”

 Het persoonlijke contact met de retailers is nu meer verschoven naar Laurent. Herkenbaar als Zwarte Coffee fotomodel staat hij inmiddels nu meer bekend als de ‘salesman’.
Laurent:

“Het mooie is dat het een perfect visitekaartje is van waar we voor staan: ik kom zelf binnenlopen met een zelfgemaakte koffer met promotiemateriaal.”

 Voor een retailer is dat natuurlijk een andere beleving dan wanneer men een nummertje moet trekken in de showroom van G-Star.

Over beleving gesproken:

“We hebben nu 2x een ‘zeefdrukdag’ gedraaid: we gaan dan naar klanten toe om daar met de zeefdrukinstallatie een custom shirt te drukken en een nieuwe collectie te lanceren. Je geeft op die manier echt het gevoel van het merk mee.”

Social selling en online vindbaarheid

Het direct verkopen aan de eindgebruikers zou binnenkort weleens een stuk makkelijker kunnen worden voor Zwarte Coffee met Instagram. De social media app rolt op dit moment een nieuwe functie uit: de zogenaamde shoppable tags. Deze functionaliteit wordt eerst getest door 20 bekende retailmerken in de VS.

Shoppen via Instagram
Met Instagram heb je er dus een geweldige ‘glijbaan’ voor naar de webshop bij. Natuurlijk is het belangrijk voor Zwarte Coffee om ook via Google goed vindbaar en bereikbaar te zijn.

Een hele tijd terug had Fabian me gevraagd eens mee te kijken naar een nieuwe webshop omdat het systeem waar hij zijn business zelf mee had opgezet steeds meer een crime werd om te onderhouden.

Hoe zit het nu met de webshop en online vindbaarheid van Zwarte Coffee eigenlijk ?

Fabian:
“Momenteel is dat stuk nog echt dramatisch. Met de domeinnaam en hosting gaat er nog het een en ander niet goed. Er staat nu met de nieuwe WooCommerce webshop, op jouw aanbevelen en hulp, gelukkig wel een solide basis die we verder gaan uitbouwen. Joomla was echt een fucking drama haha..Dit werkt allemaal net wat beter”

OK werk aan de winkel dus, maar in alles kun je merken dat Zwarte Coffee met een professionaliseringsslag bezig is.

 “In alles gaan we eigenlijk naar Zwarte Coffee 2.o toe: het structureren van de bestelprocessen bij leveranciers, hoe worden voorraden aangevuld, de administratie: het opstellen van de leveringsvoorwaarden voor de retailers. Zoals grote merken dat hebben.”

 En ‘digitale’ marketing ?

“Qua online vindbaarheid moet er dus nog veel gebeuren. Adwords, social media,  daar gaan we mee aan de slag. Het is niet erg om dat stap voor stap te doen toch?”

Ik denk het niet want het feit dat de liefde en passie voor het product zélf altijd de eerste prioriteit hebben gekregen, maakt Zwarte Coffee juist zo bijzonder te midden van veel zielloze massaproductie in de modebranche.

Hopelijk kunnen ze dit gevoel vasthouden én groeien tegelijk.

 

 


Over:

Dion Spierings

Dion Spierings bouwt met zijn bedrijf Dick Media aan merken. Voor diverse start-ups, MKB bedrijven en marketingbureaus worden oa. maatwerk websites ontwikkeld. Dick Media verzorgt daarbij het hele traject. Als mede-oprichter van Inbound Industry adviseert Dion nieuwe klanten om meteen te beginnen met inbound marketing.


Wil je dat deze Inbound Industry specialist over dit onderwerp met/bij jou komt spreken? Of wil je graag zijn/haar advies ontvangen over het toepassen van inbound marketing voor jouw bedrijf of situatie?
Klik dan hier om contact op te nemen voor de mogelijkheden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

  • Jorien op 8-11-2016 om 10:56

    Mooi artikel Dion, en Fabian, top shirts!! Ga zo door heren!!