Inbound Industry

 

Topical Search: een introductie

Topical Search is een relatief nieuw begrip in de wereld van de zoekmachine optimalisatie. Het is een strategie die inspeelt op de behoefte van Google aan relevante content. Wie topical SEO effectief toepast, maakt van zijn website een autoriteit in zijn niche.

Sommigen beweren dat deze aanpak de waarde van zoekwoorden onderuithaalt. Dat is niet helemaal juist. Topical SEO vraagt wel een andere manier van denken. Daarbij staan topics (onderwerpen) voorop, niet zoekwoorden.

Dit artikel beoogt licht in de duisternis te scheppen. Wat is topical SEO? En hoe gebruik je het in je voordeel?

 

Hoe werkt Google tegenwoordig?

Om de essentie van deze hedendaagse SEO-benadering te vatten, moeten we begrijpen hoe Google werkt. Dat is natuurlijk altijd een beetje gissen. Google houdt immers streng geheim hoe de zoekresultaten precies worden opgesteld. De grote lijnen zijn echter bekend. De basis van elke zoekmachine bestaat uit twee elementen:

  1. Verzamelen van informatie
  2. Indexeren van informatie

De crawlers, bots en spiders van Google struinen 24 uur per dag het wereldwijde web af om informatie in kaart te brengen. Elke pagina van je website wordt geanalyseerd. Google kijkt naar de lengte van de content, de laadtijd, links van en naar andere pagina’s en nog veel meer.

Al die gegevens gaan in de secundaire index, een gigantische database. Google zoekt dan uit hoe je pagina’s worden geïndexeerd en hoe ze zich verhouden tot andere sites met verwante informatie. Dit bepaalt de positie van jouw pagina’s in de zoekresultaten.

Google staat nooit stil. Het algoritme, het meest begeerde geheim van de zakenwereld, wordt geregeld aangepast. Het ene criterium wint aan belang, het andere verliest wat en soms duikt er een factor op die we eerst niet kenden. Vaak gaat het om details, maar die maken de zoekresultaten wel aldoor efficiënter.

Google legt steeds meer nadruk op relevantie en kan deze almaar beter meten. Topical SEO gaat precies daarover.

Topical SEO: meer dan zoekwoorden

Zoekwoorden zijn de begrippen die de gebruikers van Google intikken als ze naar informatie zoeken. Google kijkt tegenwoordig naar de relevantie van zoekwoorden ten opzichte van elkaar. Daaruit ontstaat een cluster van zoekwoorden die samen een onderwerp, ofwel een topic, definiëren.

Zo’n topic wordt dan een “eenheid” in de secundaire index van de zoekreus. Van daaruit worden dwarsverbindingen gelegd met andere topics. Dit samenspel van zoekwoorden en eenheden leidt tot steeds meer relevante resultaten.

Het gaat niet alleen om de content op je webpagina. Ook de connecties tussen pagina’s en de omgeving naar waar gelinkt wordt spelen een rol. Elke pagina is een knooppunt van informatie en wordt zo door Google benaderd.

Hoe moeten we topical SEO gebruiken?

Dit klinkt wellicht ingewikkeld. Hoe moet je hier als individuele website-eigenaar mee omgaan?

Zoekwoordenonderzoek

Haast elke SEO-operatie begint met een onderzoek naar zoekwoorden. Topical SEO verandert dit uitgangspunt niet. Maar we moeten voortaan wel een stapje verder kijken tijdens dat onderzoek. We moeten zoekwoorden vinden die gerelateerd zijn aan de zoekterm waarmee we beginnen. Die zijn relevant voor ons onderwerp. En zoals gezegd, het gaat om het topic.

Zulke gerelateerde zoekwoorden zijn niet moeilijk om op te sporen. Een handige tool is Google Trends. Wij deden alsof we sokken verkochten en tikten daar “sokken” in. We kregen het volgende resultaat:

 

Google Trends

Je vindt er vanzelf topics als zoekopdrachten gerelateerd aan sokken. Vervolgens keken we onderaan de zoekresultaten van Google voor het woord “sokken”. Daar zagen we deze zoekopdrachten:

 

Zoekopdrachten Gerelateerd Aan

Als je deze gerelateerde topics op een rijtje zet, kun je ze organiseren in groepen met een overkoepelend thema. Eventueel kun je Keyword Planner van Google of externe SEO tools gebruiken om meer zoekwoorden te vinden of om de concurrentie in te schatten. Breng alles samen in een spreadsheet voor een helder overzicht.

Content

Vroeger kon je scoren door een artikel van 500 woorden te schrijven rond een bepaald zoekwoord. Door de nadruk op relevantie en de komst van topical SEO is dit geen vanzelfsprekendheid meer.

Diepgang is belangrijker dan ooit. In plaats van content te produceren die focust op een tot drie zoekwoorden, moet je nu gaan voor grote aantallen in elk artikel. Verwerk gerust een dozijn zoekwoorden op een pagina, zolang de tekst voldoende kwaliteit heeft en de vragen van je bezoekers beantwoordt. Een artikel mag best 1000 of zelfs 3000 woorden lang zijn.

Daarom moet je bij het zoekwoordenonderzoek een onderwerp in de volle breedte analyseren. Pin je niet vast op een paar zoektermen. Gebruik ook synoniemen. In de tijd van topical SEO gaat het erom autoriteit en een goede reputatie te tonen en dat doe je door ongelimiteerd kennis over te dragen. Het gaat om de manier en de breedte waarmee je een topic behandelt. ‘Keyword stuffing’ is uit den boze.

Interne links

Tijdens het zoekwoordenonderzoek kom je vanzelf een overlap tegen. Dit biedt tal van mogelijkheden om interne links aan te brengen. De ene pagina kan zonder kunstgrepen verwijzen naar de andere.

Om op het voorbeeld van de sokken terug te komen: een artikel over katoenen sokken kan gaan over Hema-sokken en over goedkope sokken. Je kunt ook een aparte pagina maken over de diverse Hema-sokken en ook een artikel over goedkope sokken. Die ondersteunen dan de tekst over katoenen sokken. In de tekst over goedkope sokken kan je ook weer de (goedkopere) Hema-sokken noemen, maar ook laaggeprijsde katoenen sokken: weer een kans om te linken.

Belangrijk is wel dat je de accenten op de pagina’s telkens anders legt. Elk artikel moet op zichzelf staan en duidelijk zijn opgebouwd rond een thema. Duplicate content moet je vermijden. Behandel het onderwerp en gebruik van daaruit zoekwoorden voor zover ze als subthema relevant zijn.

Linkbuilding

Linkbuilding, ofwel het verkrijgen van links van andere sites naar de jouwe, draait vandaag de dag volgens SEO kenners om kwaliteit en relevantie. De sites die naar je linken moeten zelf autoriteit uitstralen op jouw gebied. Alleen dan heb je maximaal profijt van hun links. Vermijd websites die over 1001 onderwerpen gaan waarvan het jouwe er toevallig een is (tenzij het gaat om grote nieuwswebsites zoals bijvoorbeeld de NRC).

Dit is natuurlijk geen geheel nieuwe benadering, maar het belang ervan is wel verder gegroeid door de komst van topical SEO. Bij je linkbuildingstrategie is ook aandacht voor social media onveranderd een vanzelfsprekendheid, omdat het de kans vergroot op ‘natuurlijke’ links.

Een SEO-strategie voor jouw site?

Hiermee zijn we aan het eind van deze introductie tot de wereld van topical SEO. Misschien pas je deze SEO-strategie al toe, wellicht zonder te weten dat ze zo heette. In elk geval: het is een benadering die intussen onontkoombaar is. Google heeft maar één doel: relevante content belonen. En topical SEO is dan ‘the way to go’.

 


Over:

Romano Groenewoud

Romano leeft, eet, drinkt, slaapt en ademt zoekmachine optimalisatie. Daarnaast trekt hij als digital nomad Zuidoost-Azië door om conferenties bij te wonen, te netwerken en kosten te drukken. Door deze twee passies te combineren kan Romano de meest cutting edge SEO campagne aanbieden die ondernemers helpt meer klanten te behalen via Google voor de scherpst mogelijke prijs.


Wil je dat deze Inbound Industry specialist over dit onderwerp met/bij jou komt spreken? Of wil je graag zijn/haar advies ontvangen over het toepassen van inbound marketing voor jouw bedrijf of situatie?
Klik dan hier om contact op te nemen voor de mogelijkheden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recent verschenen artikelen van deze auteur: