Inbound Industry

 

Corporate identity: “Alleen een huisstijl is voor een ondernemer niet genoeg meer”

dion spierings“Ik ben nu iemand aan het helpen die voor zichzelf begint, hij begint een sportmarketingbureau dat ook wetenschappelijk georiënteerd is. Hij wil dat ik hem help het bedrijf als merk in de markt te zetten, en dat begint heel simpel: hij wil zich presenteren en heeft iets nodig om naar te verwijzen.” Dion Spierings is zelfstandig ondernemer / WordPress developer / vormgever, en ondersteunt andere ondernemers bij het vinden van hun ‘corporate identity’. En dat is tegenwoordig méér dan een visitekaartje: “Het klassieke visitekaartje werkt nog wel, maar je moet ook een website hebben die laat zien wat je te bieden hebt. De beelden, vormen en symbolen op die website, en in alle andere communicatiemiddelen zoals apps, video’s, animaties etc. moeten op elkaar aansluiten.
Design is een heel effectief middel om de identiteit van een bedrijf consistent uit te dragen, maar
naast design zijn communicatie en gedrag (zoals bijvoorbeeld: een dresscode) de belangrijkste aspecten in die corporate identity.”
Dion legt hieronder uit waar je als ondernemer op moet letten bij het bepalen van je ‘corporate identity’. Maar eerst de basis.

Huisstijl ontwerpen is geen wetenschap

logo inbound industry“Je kunt als ondernemer overal gratis logo’s downloaden, of generators inzetten die wat vormen bij elkaar plaatsen. Maar dan mis je wel de essentie: het betekent niks, je kunt er geen identiteit aan ontlenen. Bij het logo van Inbound Industry heb ik ook vanuit de ‘corporate identity’ gedacht, het is opgebouwd uit de componenten van het oorspronkelijke ondernemingsplan. Ik ben nog steeds trots op de manier waarop het modulair is opgebouwd, terwijl het in eerste oogopslag een heel simpel logo is.” Dus je moet het niet te wetenschappelijk aanpakken? “Er zijn goeroes die van ‘corporate identity’ een echte rocket science maken, die het kapot denken. En dat is nergens voor nodig. Kijk maar naar dat oude designboek wat onlangs werd gevonden, en waar de logo’s van bedrijven als AirBnB en Uber al op één pagina stonden. Dat kan geen toeval zijn geweest, simpel werkt.”

logo ns“Maar ik geef toe: het is een beetje dubbel. Je ‘corporate identity’ moet niet te moeilijk zijn, maar anderzijds moet je er wel identiteit en betekenis in leggen. Dat wat je wilt overbrengen, moet je visueel vertaald zien. Ik geloof erin dat als dat allemaal klopt, het bijdraagt aan de herkenbaarheid van een merk. En dan wordt het iconisch, zoals het NS-logo. Dat is echt meesterlijk, het is in 1968(!) ontworpen door Gert Dumbar. Het logo kan niet simpeler, alle overbodigheid is weggelaten. En voor elke ondernemer is zo’n heldere identiteit weggelegd.”

Corporate identity: waar moet je als ondernemer op letten

Volgens Dion zijn er vier zaken waar je als ondernemer op moet letten bij het bepalen van je ‘corporate identity’:

1. Simpel maar dynamisch
logo mtv“Je merk moet een simpele en herkenbare basis-huisstijl hebben, waar je veel kanten mee op kunt. Het moet een dynamische identiteit zijn, op een bepaald moment komen er misschien sub-labels bij. Er moet ruimte om het design heen zitten, figuurlijk dan. Het beeldmerk van MTV was vroeger, toen ze nog muziek uitzonden, al een goed voorbeeld: het wordt letterlijk telkens anders ingekleurd of aangepast. In die dynamiek blijft het basisdesign heel herkenbaar overeind staan.”

2 Associatie-analyse
“Je moet vanaf het begin alle mogelijke associaties in beeld hebben. Ik had laatst voor een ondernemer een eerste versie van een logo ontworpen vol parachutisten, omdat hij mensen ‘invliegt’. Het leek door al die parachutes echter op een invasie, dat soort associaties moet je vermijden. Het moet met één hand te tekenen zijn, hoe ‘platter’ hoe beter.”

3. Origineel
“Begin niet in Google als je een ‘corporate identity’ wilt, begin niet eens digitaal. Ga niet zoeken wat er al is. Als je authentieke content op je website wilt, wil je ook een authentiek logo. Het is het beste om op papier te beginnen, dan kun je makkelijk alle kanten op en vanzelf alles uitwerken. Je bent veel vrijer met schetsen. Maar niet iedereen kan tekenen natuurlijk. Het kan geen kwaad om na de eerste eigen ideeën wat ‘inspiratie’ voor de uitwerking op te doen. Op Behance vind je recent werk en portfolio’s van designers over de hele wereld. En daar zitten echt belachelijk goede tussen.

4. Laat je helpen
“Praat met een designer. Je vertelt hem of haar wat je te bieden hebt en aan welke doelgroepen, en als het goed is volgt daar een goed ontwerp uit.”

“Het sportbureau dat ik nu ondersteun heeft zowel sporters als wetenschappers als doelgroep. Het bureau wil wetenschappers als partners aanspreken, en specialistische kennis als dienst aanbieden aan sportclubs. Dus in het logo wil je zowel ‘sport’ als ‘wetenschap’ symbolisch laten terugkomen zonder te vervallen in clichés. We hebben bij het opzetten van de corporate identity bewust de computers gesloten gehouden en ‘offline’ gebrainstormd. Ik vertaal zo visueel wat een klant wil bereiken met zijn positionering. En dat werken we uit in alle mogelijke digitale vormen. Maar ook op papier hoor, visitekaartjes worden nog elke dag uitgedeeld. Papier zal niet zomaar verdwijnen, en dat hoeft van mij ook niet. Het is onderdeel van je totale identiteit. Digitaal én analoog.”

Wil je ook een ontwerp op de achterkant van een bierviltje? Mail of bel Dion voor een vrijblijvende afspraak: https://dickmedia.nl/


Over:

Edwin Vlems is Marketing Manager van metaalgroothandel MCB en helpt B2B-bedrijven met inbound marketing: het online plaatsen van de kennis van het bedrijf en de medewerkers, als magneet voor klanten. Hij spreekt en schrijft over Inbound Marketing, Content Marketing en Social Media. Je kunt hem volgen op @evlems, vinden op http://edwin.vlems.nl


Wil je dat deze Inbound Industry specialist over dit onderwerp met/bij jou komt spreken? Of wil je graag zijn/haar advies ontvangen over het toepassen van inbound marketing voor jouw bedrijf of situatie?
Klik dan hier om contact op te nemen voor de mogelijkheden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *