Inbound Industry

 

Het is inbound marketing wat de klok slaat

Grappig hoe snel iets kan veranderen. Van een hype naar een vanzelfsprekendheid in het media landschap.
Van onbekend en onbemind naar routine.

We gaan om dit blog te beginnen even terug in de tijd..
Krap een jaar geleden dacht ik zelf nog dat de inbound marketing theorie hartstikke spannend en misschien zelfs iets te ondeugend was voor de mainstream marketeer.

Het reguliere hogeschool onderwijs was in ieder geval totaal niet bekend met deze marketing richting want marketing studenten van oa. de Fontys Hogescholen kwamen ’s avonds in hun vrijetijd hun marketingkennis bijspijkeren bij de Inbound Industry Masterclasses. Het programma met thema’s als ‘thought leadership’ en ‘content marketing’ stond zowat haaks op de stoffige stof die ze overdag voor hun kiezen kregen.

De marketeers in het veld spraken van een gigantische onderwijskloof en de marketing-docenten verwezen op hun beurt inbound marketing weer rechtstreeks naar de eeuwige jachtvelden; alles wees op een slecht huwelijk.

Nu zijn we amper een jaar verder en ondanks dat de inbound/content marketing sceptici altijd sceptisch blijven (in hun blogs) en de inbound bashers lekker blijven zieken op twitter, kunnen we toch niet ontkennen dat er een kleine kentering in gang is gezet.

Inbound stagiair als klokkenluider in het onderwijs

Met deze blog feliciteer ik ook nog even langs officiële inbound weg Nathalie Fens met het behalen van haar HBO diploma Small Business en Retail Management!
Afgelopen maand is ze afgestudeerd en heeft ze haar stage bij Philips succesvol afgerond.

Dit was haar herkansing stage, omdat ze afgelopen studiejaar totaal onverwacht een dikke onvoldoende in haar maag gesplitst kreeg. Haar eerste afstudeerproject ging namelijk over inbound marketing en Inbound Industry.
De eindbeoordeling van het afstudeerproject was dus negatief, echter de argumentatie ontbrak volledig.
Docenten hoeven in principe niet met argumenten te komen, een autoritair ‘nee’ volstaat blijkbaar nog in die positie.
Het was dus ook juist door het compleet uitblijven van enig inhoudelijk argument ontzettend moeilijk om de vinger op de zere plek te leggen; het meest voor de hand liggende is dan ook de conclusie dat men op school bang was voor het nieuwe: inbound marketing. Als er op een hoge school besloten wordt om een boek over iets ontwrichtends als inbound/content marketing aan te schaffen dan kunnen er meteen 10 andere de open haard in.

En dat doet misschien heel even pijn bij de conservatieve marketing docent.
Dan kun je beter even een jonge studente slachtofferen.

Ondanks haar teleurstellende schoolresultaat op dat moment heeft ze in die tijd Inbound Industry gigantisch geholpen door haar onderzoek te combineren met fanatiek blogwerk en daarmee allerlei nieuwe businesskansen te genereren voor ons platform.

En kansen voor haar zelf, want door haar kennis en persoonlijkheid online te gooien gingen er tegelijkertijd behoorlijk wat deuren voor haar open.
Was het reguliere onderwijs een beetje bang voor dit snelle effect?

De klinkende klokken in het media landschap

Iemand die de ‘nieuwe tijd’ wel hartelijk heeft omarmd is Sjuul Paradijs, de voormalige hoofdredacteur van de krant van wakker Nederland.
Hij heeft als geen ander in de smiezen dat er iets gaande is en liet een poosje geleden bij Eva Jinek aan tafel overtuigend zien dat hij de inbound klokken heeft horen luiden ergens in de verte.
(voor het betreffende stukje doorscrollen naar 42:30)
In de media werd het nieuwe boek van Sjuul Paradijs al bijna als mosterd na de maaltijd neergezet.

Het media landschap staat compleet op zijn kop nu iedereen relatief eenvoudig online eigen content kan publiceren en daarmee meteen bereik heeft.

Ook Sjuul had al langer in de gaten dat bij de kranten zoals de Telegraaf de advertentie-inkomsten en aantallen abonnees gigantisch hard zijn teruggelopen. Dagbladen en andere traditionele media hebben ineens niet de volledige aandacht meer. Deze aandacht raakt in een bizar hard tempo steeds meer versnipperd over de tsunami van digitale content die overal vandaan komt zoals kennisplatforms, nieuws weblogs, vlogs, Youtube, Netflix en social media.

Vroeger belde je de krant voor wat duurbetaalde aandacht per vierkante centimeter, digitale media hebben het mogelijk gemaakt dat iedereen uitgever wordt van eigen content.

Van make-up blogs afkomstig van schrijvers opgeleid aan de HEMA blog-academy tot aan gelikte achtervolgingsvideo’s geschoten door de lokale politie zelf.
Half Nederland schijnt verslaafd te zijn aan de vlogs van die vlotte maar ook vrij irritante buurjongen.

De andere helft van Nederland wist totaal niet waar het bij Humberto Tan aan tafel over ging toen deze buurjongen,Enzo Knol, zijn beklag kwam doen.
Hij was nu als gearriveerde bn’er het slachtoffer geworden van een ‘prank’ (voor de oudere lezers: een prank is een Bananasplit-achtige grap).
Deze prank was uitgevoerd door de jongens van Stuk TV, een Youtube-kanaal met 1.032.371 abonnees.

Misschien wil je het ook het allemaal niet weten.

Maar 1 ding is zeker: het fanatiek uitgeven van zijn eigen content heeft Enzo naast een slapeloze nacht, wel behoorlijk wat opgeleverd. Adverteerders zien de kijkcijfers van deze youtube-koning. Wie de advertenties daadwerkelijk bekijkt is de vraag.

Ook in ‘het bedrijfsleven’ is het publiceren van eigen materiaal winstgevend.

Zo bewijst Hans Buskens al sinds jaar en dag dat het zelf uitgeven van goede content i.p.v geld pompen in advertenties die niemand ziet, ook zijn vruchten afwerpt. Zeker voor een bedrijf in een niet zo heel sexy niche als de afval industrie. Met een stroom aan unieke en informatieve kwaliteitscontent heeft zijn onderneming een autoriteitspositie geclaimd in deze niche en menig klant veroverd.

Terug naar de basis

Ook in het basisonderwijs hebben ze het inmiddels begrepen. Project Schoolkrant vind ik zelf een prachtig voorbeeld van een fris opgezet lesmodel wat leerlingen enthousiast maakt om talenten te ontwikkelen door eigen content te gaan creëren. Er is dus zeker hoop voor de schoolgaande jeugd.
Leve de ouderwetse schoolkrant, waarbij het ondernemerschap van het zelf uitgeven al word geprikkeld.

En leve het ontplooien van de eigen creativiteit in het schrijven, filmen, het interviewen, illustreren en fotograferen!

Het initiatief van dit project is trouwens afkomstig van de Persgroep, een traditionele uitgever weliswaar:)


Over:

Dion Spierings

Dion Spierings bouwt met zijn bedrijf Dick Media aan merken. Voor diverse start-ups, MKB bedrijven en marketingbureaus worden oa. maatwerk websites ontwikkeld. Dick Media verzorgt daarbij het hele traject. Als mede-oprichter van Inbound Industry adviseert Dion nieuwe klanten om meteen te beginnen met inbound marketing.


Wil je dat deze Inbound Industry specialist over dit onderwerp met/bij jou komt spreken? Of wil je graag zijn/haar advies ontvangen over het toepassen van inbound marketing voor jouw bedrijf of situatie?
Klik dan hier om contact op te nemen voor de mogelijkheden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *