Inbound Industry

 

3 redenen waarom marketing niet vies is

Een marketeer is iemand die anderen in de maling neemt. Die iets verkoopt dat je helemaal niet nodig had. Zo denken veel ondernemers er althans over. Niets is minder waar. In deze blog 3 redenen waarom marketing niet vies is.

Over het imago van marketing en de marketeer

Met het imago van de marketeer is het niet zo best gesteld, zo blijkt uit een presentatie van Mike Volpe, CMO van Hubspot. De oorzaak van dit imagoprobleem is volgens Mike te veel pushmarketing en te weinig relevantie. Wat hij daarmee bedoelt is het volgende: marketeers worden vaak gezien als verkopers, types die je iets aan willen smeren dat je niet nodig hebt. Vervelende mensen die je ’s avonds bellen om een abonnement af te sluiten als je net op de bank bent geploft… Iedereen kent ze wel, maar niemand is ervan gecharmeerd.

Push marketing op het strand herkent iedereen..
Pushmarketing zoals hierboven beschreven, is irritant, is vies. Maar het kan ook anders.

Reden 1: omdat je de doelgroep helpt

Een marketeer hoeft niet irritant te zijn. Een marketeer kan de doelgroep ook helpen. Dat doe je niet door te vertellen hoe geweldig je zelf bent. Nee, dat doe je door informatie te delen waar de doelgroep daadwerkelijk iets aan heeft, zoals tips, antwoorden op (veelgestelde) vragen, referenties, beoordelingen ect. Zo kan de klant zich goed oriënteren.

Reden 2: omdat je klanten niet stoort

Een andere belangrijke factor is tijd. Het moment van zenden (zoals bij pushmarketing) heeft een groot effect op de reactie van de doelgroep. Door het toepassen van contentmarketing, bepaalt de doelgroep zelf wanneer hij/zij op zoek gaat naar informatie op het internet. Als marketeer stoor je de klant niet en ben je dus ook niet irritant.

Reden 3: omdat het voor online zichtbaarheid zorgt

Maar niet alleen voor de doelgroep is het fijn wanneer ze op het internet informatie vinden over het onderwerp waar ze naar zoeken. Ook voor de bedrijven die informatie delen, is het een ideale manier om op een niet pusherige manier te profileren. Juist omdat jij (als bedrijf) die informatie deelt, word je kennisleider op een bepaald gebied en weten potentiële klanten je sneller te vinden.

Trots op mijn eigen beroep

Door middel van marketing help ik de opdrachtgever én de klant. De klant help ik door goede, online informatie aan te bieden waar hij daadwerkelijk iets aan heeft. De opdrachtgever (het bedrijf) help ik door hem online zichtbaarheid te geven. Wat uiteindelijk kan leiden tot meer verkoop. En dat allemaal zonder mensen te storen of ze iets aan te smeren. Daarnaast is contentmarketing een relatief goedkope vorm van marketing, waarbij de content ook nog lang online blijft staan. Wat een prachtig beroep heb ik toch!

Rosian Custers


Over:

Rosian Custers

Rosian Custers: bofkont, levensgenieter in hart en nieren, reislustig, jurkjesgek, festivallover en sinds 2014 eigenaar van Rosian Custers Content Marketing. Zo kan ze doen wat ze graag doet: gepassioneerde ondernemers helpen middels content meer business te genereren. Want dat is het uiteindelijke doel van marketing: meer bezoekers, een positief imago, meer zichtbaarheid en meer sales.


Wil je dat deze Inbound Industry specialist over dit onderwerp met/bij jou komt spreken? Of wil je graag zijn/haar advies ontvangen over het toepassen van inbound marketing voor jouw bedrijf of situatie?
Klik dan hier om contact op te nemen voor de mogelijkheden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Recent verschenen artikelen van deze auteur: