Inbound Industry

 

Help mijn reclamebureau begrijpt Inbound Marketing niet!

inboundmarketing“Ik heb mijn collega’s overtuigd dat we over moeten naar Inbound Marketing, Edwin. Nu het reclamebureau nog.” Ik sprak iemand van een grote lampenfabriek na mijn presentatie op een bijeenkomst, en wat hij zei klonk heel herkenbaar. Want ik hoor het steeds vaker: “Edwin, weet jij een leuke baan voor mij, want het reclamebureau waar ik werk snapt het echt niet.” Of zelfs bedrijven die ruzie maken met hun reclamebureau, omdat die brochureteksten op hun social media willen plakken. Ruzie maken met je leverancier, raar concept.

Contentpromotie hoeft niet

Het is een algemene ontwikkeling die me al langer opvalt sinds ik met Inbound Marketing begon: veel marketeers kunnen zich er niets bij voorstellen. In hun hersenen is plaats voor éénrichtingsverkeer: vooruit naar de markt, niet teruguit. Je ziet het nu ook bij content marketing: content maken en pushen. “Ja, je moet je content wel promoten, anders ziet niemand het.” Onzin natuurlijk, de meeste mensen die tegenwoordig op je content landen komen via Google. Het helpt natuurlijk als je social media (authentiek) inzet om een blog te delen, maar daar zit niet de grote winst. In de ‘lifetime’ van een blog zullen de meeste (relevante) lezers er via Google op landen, dus in principe hoef je niet aan ‘contentpromotie’ te doen. Maar dat idee gaat er bij marketeers maar moeilijk in, dat je achterover kunt leunen als je je kennis hebt gedeeld. Zeker bij reclamebureaus, of een deel daarvan.

“We zijn storytellers. We werken het verhaal van uw bedrijf uit in allerlei soorten content.” Als je tegenwoordig de website van een gemiddeld reclamebureau bekijkt merk je dat ze zich de nieuwe termen goed eigen hebben gemaakt: ze doen hetzelfde als 10 jaar geleden, ze noemen het nu echter ‘content’ en ‘storytelling’. Maar de basis achter de gedachtegang blijft hetzelfde: het pushen van betaalde en niet-authentieke voorgekookte teksten. Verhalen worden gewoon verzonnen, en de medewerkers moeten het zich maar eigen maken en uitstralen. En dat terwijl niemand daar nog op zit te wachten: mensen willen authentieke, eerlijke verhalen van de mensen in het bedrijf. Geen reclame. Gelukkig zijn er ook reclamebureaus die verder kijken, die Inbound Marketing wel begrijpen. En die het niet als bedreiging zien, maar als kans.

De meeste content is lelijk

“Ik heb verschillende bijeenkomsten over Inbound Marketing bezocht, waar ik verschillende marketeers zag. Maar collega-reclamebureaus kwam ik er niet of nauwelijks tegen.” Marco Tramonte van bureau HBVM schreef onlangs een interessante blog met als titel ‘Waarom zijn reclamebureaus bang voor Inbound Marketing?’ Marco verklaart het nog met angst, volgens mij is het vooral onwetendheid en wegwuiven. Maar wat me opvalt is dat Marco ‘omdenkt’ en de ontwikkeling meteen als kans ziet. Want hij signaleert terecht dat heel veel content op dit moment ‘lelijk’ is, niet alleen qua lay-out maar ook qua inhoud: “Je vindt heel veel van hetzelfde. Blogs over succesvol bloggen (…), buyer personas en buyer journeys opstellen, het schrijven van een whitepaper. En ga zo maar door. Allemaal dezelfde eenheidsworst, aangeleverd door de Hubspots van de wereld en vertaald door hun resellers in Nederland.” En daar moet ik hem gelijk in geven: het mag wel wat creatiever.

Mensen zitten niet meer op de voorgekookte en gelogen verhalen van adverteerders te wachten, bedacht door hun reclamebureaus. Ze beginnen hun koopproces bij Google en landen daar op een stuk content waarin het eerlijke antwoord op hun vraag staat. Maar dit antwoord is vaak lelijk en saai, begint altijd met: ‘x manieren om’. Je hebt de creatieve mensen van reclamebureaus dus nog steeds nodig, maar ze moeten wel beseffen dat het op een andere manier gaat. En als ze dat niet willen begrijpen, en ruzie maken omdat ze reclameteksten op jouw LinkedIn-profiel willen dumpen, wordt het misschien toch eens tijd voor een ander bureau. Een bureau dat Inbound Marketing wel begrijpt.

(Nee ik niet, ik doe alleen workshops en lelijke interviewblogs).


Over:

Edwin Vlems is Marketing Manager van metaalgroothandel MCB en helpt B2B-bedrijven met inbound marketing: het online plaatsen van de kennis van het bedrijf en de medewerkers, als magneet voor klanten. Hij spreekt en schrijft over Inbound Marketing, Content Marketing en Social Media. Je kunt hem volgen op @evlems, vinden op http://edwin.vlems.nl


Wil je dat deze Inbound Industry specialist over dit onderwerp met/bij jou komt spreken? Of wil je graag zijn/haar advies ontvangen over het toepassen van inbound marketing voor jouw bedrijf of situatie?
Klik dan hier om contact op te nemen voor de mogelijkheden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

  • Ron op 25-9-2015 om 11:45

    Weer een helder stuk over hoe simpel het kan zijn. Gevonden worden op je content, op dát wat je doet en wat je bijzonder maakt is belangrijk.
    Toch merk ik, in een hightech B2B omgeving van nullen en énen, dat het beoefenen van deze belangrijke activiteit niet als écht werk wordt gezien.
    Conventionele gedachten voeren nog de boventoon, rondrijden jongen, bezoeken die klanten, laptop en presentatie mee en hup, gas er op!
    Is ook zo, daar ben ik als technisch -commercieel- adviseur voor aangenomen.
    Het blijft dus voorlopig een mix, maar het zaaien voor de lange termijn krijgt structureel aandacht.
    Dan ga ik gewoon ietsje later achterover leunen 😉

    • Edwin Vlems op 25-9-2015 om 12:43

      Herkenbaar Ron, ik heb heel lang mijn blogs buiten werktijd geschreven. Maar inmiddels is iedereen om en beginnen er méér. Geduld!

  • Gerrit op 26-9-2015 om 11:16

    Mijn ervaring is dat de meeste reclamebureaus geen reet van social, laat staat inbound snappen… jammer voor ze. En het leidt inderdaad tot dit soort pijnlijk situaties!