Inbound Industry

 

Tips voor de (beginnende) inbound marketeer van pionier Gertie Arts

Laatst sprak ik met Gertie Arts, manager marketing en communicatie bij Colt International. Toen Gertie in 1992 bij Colt International kwam was ze de eerste die zei: “we moeten een website hebben.” Een website is not done voor een technisch bedrijf als het onze, werd haar destijds door de directie verteld. Maar daar liet Gertie het niet bij zitten. Niet al te lange tijd later ging de website van Colt in de lucht.

En die vooruitstrevendheid kenmerkt Gertie tot op de dag van vandaag. Ze wordt niet voor niets door velen gezien als een pionier op het gebied van inbound marketing. Om maar een voorbeeld te noemen: in Nederland is ze één van de eerste gebruikers van inbound marketing platform HubSpot. 30 juni zal ze tijdens The Digital Future of B2B spreken over inbound marketing.

GertieArts

Maar laten we even een stapje terug doen. Waar lag voor Gertie de oorzaak om de marketing drastisch anders aan te gaan pakken?

Van offline naar online
Voorheen had Colt International een traditionele marketingafdeling. Men hield zich bezig met de middelen die toen voorhanden waren zoals brochures, beurzen, direct mail, advertentie campagnes en hier en daar een nieuwsbrief per E-mail. In 2011 heeft Gertie de marketingstrategie volledig omgegooid. Van traditioneel en offline naar online met de focus op content.

Waarom?

Gertie is er namelijk van overtuigd dat het delen van relevante informatie en kennis essentieel is voor het opbouwen van een merk en van langdurige relaties.

Gertie: “Veel bedrijven roepen: we moeten iets met online, we willen een app! Maar de middelen alléén mogen nooit je vertrekpunt zijn. Wil je als organisatie waarde gaan toevoegen, dan moet je de kennis van de mensen in je organisatie ontsluiten. We zijn daarom begonnen met bloggen. Door kennis te delen met onze (potentiële) klanten maken we hen er niet alleen bewust van dat we bestaan, maar ook dat we te vertrouwen zijn. Ons uiteindelijke doel? Thought leadership!”

Hier wilde ik meer over weten. Daarom heb ik Gertie het hemd van het lijf gevraagd. Gelukkig is ze gewend haar kennis te delen, en dat deed ze dus ook met mij.

“Wat is het verschil tussen traditionele en inbound marketing?”
Gertie: “Bij traditionele marketing probeer je jezelf te verkopen; bij moderne marketing ga je er vanuit dat de klant jou wel vindt. Als jij echt iets te bieden hebt komt de klant vanzelf wel naar jou toe. Het gaat er niet om dat je vertelt hoe goed je bent, maar dat ze jou leren kennen en vertrouwen in je krijgen. Dat is inbound marketing.”

“En dat doe je door content te delen?”
Gertie: “Ja. Content is king. Dat was vroeger zo, het is nu zo en het zal in de toekomst ook zo blijven. Wat verandert, zijn de middelen die je inzet om de content te delen.”

“Vanwaar deze omslag?”
Gertie: “Dat is simpel: de noodzaak om bij te blijven met je vakgebied. De ontwikkelingen gaan heel erg snel. De marketeer van vandaag moet zich continu bijscholen. Anders slaap je in en loop je binnen een jaar achter. Of sneller!”

“We zijn nu 5 jaar verder sinds de omslag in 2011. Op de B2B markt zijn de early adopters inmiddels overtuigd van de resultaten die inbound marketing ze oplevert. Die hele grote groep die daarna komt zit nog aan dat beginstukje en roepen: we moeten iets met online.”

“In korte tijd nadat jullie met inbound marketing aan de slag gingen zagen jullie al drastische vooruitgang. Wat is volgens jou de succesfactor geweest?”
Gertie: “Kennis delen – content delen is de succesfactor!”

“Dat klinkt simpel. Maar veel bedrijven denken: wat hebben wij nu te vertellen!?”
Gertie: “Ieder bedrijf heeft relevante informatie te delen. Maar het klopt dat veel bedrijven een soort koudwatervrees hebben. Vooral de vraag: wie gaat het doen? zorgt voor een hoge drempel bij veel bedrijven om met inbound marketing aan de slag te gaan. In kleine bedrijven zijn marketing en sales vaak één persoon. Marketing is dan het ondergeschoven kindje.”

“Wat doe je als marketing en sales gescheiden afdelingen zijn?”
Gertie: “Wij hebben een aparte marketing – en salesafdeling. Als inbound marketeer kan ik niet zonder sales. Ik heb ze nodig! Marketing is een ‘lead generator’ maar moet wel weten waar deze leads vandaan komen. En wie kent de klant beter dan de verkoper? Een continue samenwerking tussen marketing en sales is volgens mij daarom onmisbaar. Dit faciliteren we met een overlegorgaan.”

“Waar staat Colt International nu?”
Gertie: “Inbound marketing is een ongoing proces. Dit mag je niet laten verslappen. Al loopt je strategie nog zo goed: je whitepapers worden gedownload, je blog wordt gelezen en gedeeld, klanten vinden je… toch kun je niet achteroverleunen.”

“Je houdt ervan om vooruit te kijken. Wat is je voorspelling voor de toekomst?”
“Zoals wij ons nu niet meer kunnen indenken zonder een website te kunnen, zo kunnen we ons over 5 jaar niet meer voorstellen zonder inbound marketing te kunnen.”

“Tot slot: wat wil je andere bedrijven meegeven?”
Gertie: “Wees vooruitstrevend! Durf van de geijkte paden af te wijken, heb het lef om te veranderen. Begin gewoon en durf dingen uit te proberen.”

Wil je meer tips van Gertie?
Op 30 juni spreekt Gertie op The Digital Future of B2B over inbound marketing. Wil je leren hoe (inbound) marketing Colt International naar een hoog digitaal niveau heeft gebracht, kom dan binnenkort naar Gertie en 20+ andere B2B sprekers luisteren tijdens The Digital Future of B2B op de High Tech Campus in Eindhoven. Meer info en tickets: http://www.digitalfutureb2b.nl/


Over:

Kelly Antonis


Wil je dat deze Inbound Industry specialist over dit onderwerp met/bij jou komt spreken? Of wil je graag zijn/haar advies ontvangen over het toepassen van inbound marketing voor jouw bedrijf of situatie?
Klik dan hier om contact op te nemen voor de mogelijkheden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Recent verschenen artikelen van deze auteur: