Inbound Industry

 

De nummer 1 fout: inbound marketing door de marketingafdeling

Iedereen maakt fouten. Ook de mensen waarvan je denkt dat zij altijd alles goed doen. Ook zij maken fouten. En juist als je weet welke fouten zij maken, kan je ze vermijden, ook als beginner. Daarom behandel ik vandaag in dit blog een grote fout die je kunt maken met het begin van je inbound marketing strategie. Het is niet perse een beginnersfout. Misschien zijn het juist de grotere en ervaren bedrijven die deze fout maken.

Stap je in deze valkuil, dan zou het goed kunnen dat jouw inbound strategie je meer kost dan dat het je oplevert. Want hoewel er natuurlijk een heleboel goede softe redenen zijn voor inbound marketing, gaat het uiteindelijk (in de woorden van Mark Appel) om de pepernoten. Dus hoe zorg je nou voor een goed en uitvoerbare inbound marketing strategie? Om te beginnen moet je ervoor zorgen dat je deze fout voorkomt:in house marketeers

Het volledig laten rusten van inbound marketing op de schouders van het marketingteam. Het lijkt misschien de meest logische keuze, maar het is een van de meest voorkomende fouten bij inbound marketing. Velen maken deze fout, blijkt uit dit onderzoek van Econsultancy:

Inbound marketing moet je niet zien als een directe verlenging van je marketing-, communicatie- of PR-afdeling. Het zou over verschillende afdeling moeten leven, zoals: sales en accountmanagement. Misschien zelfs op je productontwikkelingsteam en zelfs daar buiten. Om een voorbeeld te geven; bij een klant van ons staan er portretjes van de buyer persona’s op de bureau’s van de developers. Waarom? Zodat ook zij helder hebben hoe het product dat zij aan het maken zijn de pijnpunten van de persona’s oplost. Zo liggen marketeers, developers, sales- en klantenservicemedewerkers echt met elkaar op één lijn.

Maar waarom kan het marketingteam het niet in zijn eentje? Omdat het marketingteam niet weet wat het beste soort content is dat de doelgroep aanspreekt. De medewerkers in een organisatie die direct contact hebben met klanten weten dat veel beter, zoals: sales-medewerkers, accountmanagers en klantenservice-medewerkers. Vaak blijkt ook dat het marketingteam niet altijd de kwaliteiten heeft om goede content te schrijven over de onderwerpen die de rest van de organisatie aandraagt. Het grootste deel van de kennis zit namelijk niet in de hoofden van de marketeers, maar in dat van de vakidioten: de mensen die enthousiast met hun voeten in de modder staan.

Stel je hebt de taak gekregen om met het marketingteam inbound marketing uit te voeren, hoe zorg je dan dat je toch de andere afdelingen meekrijgt?

  • Moedig ze aan – Vertel de anderen wat de voordelen zijn van inbound marketing voor jouw organisatie. Vertel hen ook wat de voordelen zijn van inbound marketing voor hen persoonlijk, zoals: het verbeteren van hun personal brand. Zoek naar de mensen in je organisatie die al veel in contact zijn met klanten, mensen die misschien al op persoonlijke titel bloggen of al een sterk persoonlijk merk hebben opgebouwd online. De stap zal voor hen kleiner zijn om ook mee te helpen in het content creatie proces.

 

Een paar blogs van mijn collega’s gaan hier verder op in:

Het positieve effect van content marketing op je medewerkers
3 argumenten om je medewerkers te overtuigen van Inbound Marketing

  • Maak een editorial kalender – Deze editorial kalender heeft twee belangrijke voordelen;

– Het werkt als een springplank voor ideeën van de medewerkers.
– Het zorgt voor een consistente tone-of-voice in al je inbound marketing kanalen.

  • Zorg voor een communicatieplatform – Zorg voor een platform waar iedereen die meewerkt aan content creatie met elkaar kan communiceren, waar ideeën zij spuien, elkaar aanvullen en elkaar versterken. Wat voor platform dit is, maakt niet zo veel uit, binnen One4Marketing gebruiken wij een Whatsapp-groep, maar misschien werkt een Yammer of Magpipe (nu HowardsHome Curation Hub) beter voor jullie.

Nu je dit blog gelezen hebt, hoop ik dat je niet in de fout stapt die 76% van de organisaties wel maakt. Mocht je deze fout al wel begaan hebben, dan hoop ik dat dit blog je geholpen heeft om deze fout in te zien en dat het je een paar handvatten heeft gegeven voor verandering. Succes!


Over:

Making Marketing Likeable | Inbound Marketing Consultant bij One4Marketing


Wil je dat deze Inbound Industry specialist over dit onderwerp met/bij jou komt spreken? Of wil je graag zijn/haar advies ontvangen over het toepassen van inbound marketing voor jouw bedrijf of situatie?
Klik dan hier om contact op te nemen voor de mogelijkheden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *