Inbound Industry

 

Las Vegas Marketing. Bah!

Vegas; The City That Never Sleeps. Afgelopen zomer had ik de mogelijkheid deze stad te bezoeken. Wat een stad, wat een lampjes, wat een billboards. Om de vijf stappen kreeg je een flyer voor een stripclub in je hand gedrukt van een steeds iets viezer uitziend mannetje. Het ene billboard knipperde nog sneller en feller dan het andere. Alles schreeuwde om aandacht. Ik werd er knettergek van. Één dag in die stad was echt genoeg.

Alles wat schreeuwde om aandacht leek afstotelijk. Alleen de grote fontijnen van de Bellagio schreeuwde niet, de sierlijke waterspuiten dansten rustig mee met de klassieke muziek. De fonteinen kregen veel meer aandacht dan het grote Bud Light billboard of de over-the-top Harley Davidson winkel. Degenen die het meest om aandacht schreeuwden, kregen het juist niet. Maar waarom niet? Waarom werkt deze schreeuwende, ‘Las Vegas’-stijl marketing niet meer? Waarom zouden bedrijven moeten stoppen met deze ‘Las Vegas’-stijl marketing?

…omdat de kosten met Inbound Marketing lager zijn
Inbound marketing is een stuk goedkoper dan,  ‘Las Vegas’-stijl, outbound marketing. Want wat blijkt uit de kosten per lead (CPL) en de kosten per klant (CPA)? Onderzoek geeft aan dat de kosten per lead (CPL) voor een inbound marketeer gemiddeld $36 bedragen, tegenover $41 voor een outbound marketeer. Bij de kosten per klant (CPA) is dit $254 respectievelijk $268. 

…omdat Inbound Marketing duurzamer is

Las Vegas Marketing kost niet alleen een hoop geld, het is ook nog tijdelijk: het verdwijnt. Het reclamespotje is over, de krant met uw advertentie erin wordt weggegooid. Inbound marketing daarentegen is duurzaam: de content blijft altijd op het internet staan. Je investeert dus in een langetermijn oplossing, waarvan je de vruchten zal blijven plukken.

…omdat Las Vegas Marketing geen band opbouwt met de klant

Een potentiële klant wil eerst een bedrijf eerst leren kennen voordat hij ermee in zee gaat. Veel bedrijven zijn constant bezig om kennis te maken met de klant…  en vertellen constant over zichzelf. Mensen worden gebombardeerd met uitspraken als ‘wij zijn de beste’, ‘wij hebben de beste service‘ of ‘wij zijn de echte innoveerders.’ Maar dit is een totaal verkeerde insteek, want geen enkele relatie draait op eenrichtingsverkeer. Met Inbound marketing staat juist de klant centraal in het kennismakingsproces. Je leert de klant kennen en stelt je transparant op, zodat de klant ook jou kan leren kennen. Op deze manier bouw je in een rustig tempo een stabiele en ijzersterke relatie op.

…omdat Inbound Marketing zorgt voor levenslange evangelisten in plaats van eenmalige klanten

Wist je dat het verkrijgen van een nieuwe klant 6 tot 7 keer zo duur is als het behouden van een bestaande klant? Bij Las Vegas marketeers houdt het marketingproces op na het sluiten van een sale. ‘Zo. De klant is binnen, op naar de volgende!’ Bij inbound marketing is het behouden van bestaande klanten minstens zo belangrijk als het werven van nieuwe klanten. Het delen van kennis en het gesprek gaan door, ook ná de koop. Het behouden van bestaande klanten is niet alleen goedkoper, het levert ook nog eens nieuwe klanten op. Blijf je aandacht besteden aan je bestaande klanten, dan is de kans een stuk groter dat zij jou ‘evangelist’ worden en je aanbevelen bij hun persoonlijke contacten.

…omdat Las Vegas Marketing minder klanten oplevert

Lead genereren (een vies woord, ik weet het..) is natuurlijk belangrijk voor een organisatie, maar uiteindelijk zijn leads niet het doel. Het doel is het aantrekken en behouden van levenslange klanten. Betaalt inbound marketing zich uit vanuit dit perspectief? Absoluut.  SEO, Social Media Marketing en emailmarketing vormen de uitschieters als het gaat om leadconversie. 15% van de inbound marketeers geeft zelfs aan dat SEO bovengemiddeld presteert. Het conversiesucces van social media is grotendeels te danken aan het schrijven van blogs: blogs worden namelijk verspreid op de social media. Hierdoor komen potentiële klanten op je website terecht. Vanaf hier wordt de potentiële klant begeleid in het aankoopproces, waardoor hij wellicht doorgroeit tot een levenslange klant.

Allicht zijn er nog legio redenen te bedenken waarom Las Vegas marketing nu echt moet stoppen. Heb ik een belangrijke reden gemist? Deel het in de comments.

Deze blog verscheen oorspronkelijk op: http://www.one4marketing.nl/blog.


Over:

Making Marketing Likeable | Inbound Marketing Consultant bij One4Marketing


Wil je dat deze Inbound Industry specialist over dit onderwerp met/bij jou komt spreken? Of wil je graag zijn/haar advies ontvangen over het toepassen van inbound marketing voor jouw bedrijf of situatie?
Klik dan hier om contact op te nemen voor de mogelijkheden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Paul Haarman op 3-12-2013 om 16:46

    Goed eerste artikel Tobias. Leuk dat je Las Vegas als voorbeeld neemt hoe het niet moet. Ik heb die flyers van stripclubs ook vaak in mijn hand gedrukt gekregen, en nee, ze hebben me de tent niet binnen gelokt (of dat met Inbound Marketing wel was gelukt laat ik maar in het midden). Aan de andere kant is Las Vegas wel een van de grootste inbound magneten die er op deze aardbol bestaan. Het is een stad van superlatieven die op vele mensen een positieve indruk achterlaat waardoor ze vaak terug (willen) komen. Interessant is ook dat mensen die nog nooit in Las Vegas zijn geweest vaak een negatief beeld over de stad hebben. Maar eens bezocht wil je altijd weer terug, maar dat is met de meeste zonden zo natuurlijk (misschien ook wel bij die stripclubs, al doen ze hun uiterste best om toch maar geen klanten te trekken).

    • Tobias Pasma op 3-12-2013 om 17:00

      Bedankt voor je compliment Paul. Toen ik je reactie las moest ik direct aan een van de presentaties van Seth Godin denken, daarin geeft hij ook leuk voorbeeld van een stad als Inbound magneet: http://youtu.be/xBIVlM435Zg?t=16m22s (vanaf 16min ongeveer). Maar toch.. (misschien ben ik dan een uitzondering op de regel) een volgende keer zal ik Vegas echt overslaan.