Inbound Industry

 

Inbound marketing achter een hek?

“Hee pap ik wil eigenlijk dat we UIT het bel-me-niet register gaan”, zei mijn dochter van twaalf onlangs. “Hoezo? Dan gaan ze ons allemaal bellen om iets te verkopen”. “Ja maar da’s leuk, dan kan ik ze afzeiken”. Hmmm als dat een sport wordt bij haar generatie dan vermoed ik dat outbound marketing sneller wordt ingehaald door inbound marketing dan ik had verwacht. Voor het geval je niet weet wat inbound marketing is: je persoonlijkheid en je kennis delen met de wereld, en zorgen dat je gevonden wordt via social media en Google. Veel effectiever en goedkoper dan al dat mailen, adverteren en bellen.  Seth Godin vertelt het treffend in zijn presentatie (klik hier) op een marketingcongres in Nederland: “I am a marketer, I have money. That gives me the power to interrupt you […] But people are getting better and better at ignoring you”.

Snel geld, Dude Er is veel gaande op het gebied van inbound marketing, veel bedrijven zijn bijvoorbeeld bezig met het online zetten van content, alleen al omdat het veel goedkoper is dan outbound marketing (handig in een crisis). Wat me telkens nog wel verbaast is de drang van veel inbound marketeers om de content die ze online plaatsen toch nog even achter een hek te zetten. “Je mag mijn whitepaper wel downloaden, maar dan moet je eerst al je persoonlijke gegevens tonen, zodat ik in één oogopslag kan zien of ik snel geld aan je kan verdienen”. Toch nog een beetje outbound marketing dus, want binnen 5 minuten na het invullen van het formulier word je al gebeld. Deze week kwam ik via LinkedIn in gesprek met Bhaskar Sarma, hij verbaasde zich ook over wat hij noemt ‘gated content’, en de grote hoeveelheid vragen die de contenteigenaar stelt voordat je de poort binnen mag: “Dude, you will make for a very crappy first date when you ask all these things right after introductions.”  Bhaskar heeft wat onderzoek gedaan naar ‘gated content’, zo blijkt marketinggoeroe David Meerman Scott eens te hebben berekend dat ‘ungated content’ (waar je dus geen formulieren voor in hoeft te vullen) maar liefst 20 tot 50 keer vaker gedownload wordt. Is dat niet herkenbaar? Je wilt een pdf downloaden maar je moet eerst een A4 vol gegevens invullen, en dat je denkt “shit dan word ik zodadelijk gebeld door iemand waar ik helemaal geen zin in heb”?

Frodo Wolverine? Bhaskar heeft ook besloten om uit principe alleen nog maar onzin in de ‘whitepaper-formulieren’ in te vullen: “I am not going to get into details, but let’s just say that there are a lot of Frodo Wolverines with a funny sounding email ID living in 221B Baker Street, Atlantis in a number of customer contact databases”, en hij blijkt niet de enige. Hij geeft ook aan dat hij ‘de dans’ wel zal leiden: “My inbox has around 4000 unread mails. If I need something, I will mail you and ask for information. I, and most of your prospects, am not into you yet”. Geduld dus. En dat hebben wij marketeers niet, zo ontdekte ik al eerder, dat vinden we ‘te passief‘. Het grappige is dat wanneer je zoekt op de term ‘gated content’, die op zich niet zo positief klinkt, je vooral links krijgt van bedrijven die je kunnen helpen met het ‘gaten’. Het is dus een vak blijkbaar, een soort marketing-dierentuinverzorgers.

Geduld op de vuilnishoop Eigenlijk is het vreemd, dat we praten over inbound marketing, maar toch niet het geduld op kunnen brengen om te wachten tot de klant ons benadert. De laatste keer dat ik keek hadden klanten gewoon een telefoon die naar buiten kon bellen, en een mailbox die naar buiten kon mailen. Maar zelfs Bhaskar legt in zijn artikel uiteindelijk uit welke content je wel achter een hek moet zetten en welke niet. Terwijl hij zelf zo’n hekel aan die hekken heeft! En nota bene onderaan een artikel van Hubspot (klik hier) dat pleitte voor het verwijderen van alle hekken rond content stond een link naar een ‘free e-book’ van David Meerman Scott….maar je moet wel even eerst een formulier invullen…

Eigenlijk is inbound marketing met ‘gated content’ dus geen ECHTE inbound marketing, het i


Over:

Edwin Vlems is Marketing Manager van metaalgroothandel MCB en helpt B2B-bedrijven met inbound marketing: het online plaatsen van de kennis van het bedrijf en de medewerkers, als magneet voor klanten. Hij spreekt en schrijft over Inbound Marketing, Content Marketing en Social Media. Je kunt hem volgen op @evlems, vinden op http://edwin.vlems.nl


Wil je dat deze Inbound Industry specialist over dit onderwerp met/bij jou komt spreken? Of wil je graag zijn/haar advies ontvangen over het toepassen van inbound marketing voor jouw bedrijf of situatie?
Klik dan hier om contact op te nemen voor de mogelijkheden.