Inbound Industry

 

Lef met gerichte passie

Hanniebal trekt ten strijde! Marktonderzoek wordt steeds meer in een hoek gedreven.  Steve Jobs, Annemarie van Gaal en anderen noem(d)en  marktonderzoeken geldverspilling.  Marktonderzoek zou iets zijn voor bedrijven die onzeker zijn en geen eigen keuzes durven te maken. Het zou niks zeggen over het succes of falen van een product of organisatie.

“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses” (Henry Ford). Helemaal waar. Daarom vragen we klanten niet naar oplossingen, maar naar hun behoeften.  Klanten, in zowel de b-to-c als de b-to-b markt, kunnen heel goed aangeven in welke mate ze in hun behoeften worden voorzien, door jouw product of dienst of door die van de concurrent. Ze weten echter niet op welke wijze hun behoeften nóg beter bediend zouden kunnen worden…

Marktonderzoek geeft inzicht in de markt: het haalt de buitenwereld naar binnen. Een goede, onafhankelijke marktonderzoeker opent ogen en haalt oogkleppen weg. Als de klantbehoeften eenmaal in kaart zijn gebracht, bepaal je als bedrijf zelf wélke je wilt vervullen en hoe je dat gaat doen. Gebaseerd op de positionering van je bedrijf en de kennis en kunde die je in huis hebt. Voor de lange termijn hebben bedrijven daarom afdelingen als Innovatie en R&D en werken ze met customer roadmaps.

Bedrijven die met oogkleppen op blijven functioneren en alleen maar doen wat zij zelf leuk vinden of denken goed te kunnen, overleven vaak niet.  “Customer loyalty is not about how loyal your customers are to you. It’s about how loyal you are to your customers.” (Frans Reichardt, schrijver, DM marketeer, chief customer ambassador). En loyaal aan je klanten kun je alleen maar zijn als je heel goed weet wat er onder hen leeft.

Is marktonderzoek dus voor onzekere bedrijven? Integendeel. Marktonderzoek is voor bedrijven die naar de klant willen luisteren, open staan voor  positieve én negatieve  feedback  en dit als input gebruiken voor hun plannen. Voor bedrijven dus, met een klantgerichte houding, een open mindset en vooral: lef!


Over:

Hannie Derks (1968) is een bevlogen en ervaren marketeer in de business-to-business wereld. Met haar eigen bedrijf (Hanniebal Marketing & Research) adviseert ze sinds 2001 bedrijven over de te volgen strategie en de in te zetten communicatie, vaak gebaseerd op (kwalitatief) marktonderzoek onder stakeholders (o.a. medewerkers, potentiële / bestaande / verloren klanten, leveranciers). Het vertolken van de strategie naar een duidelijke positionering om intern draagvlak te creëren en extern klanten te trekken is steeds weer een belangrijke uitdaging.


Wil je dat deze Inbound Industry specialist over dit onderwerp met/bij jou komt spreken? Of wil je graag zijn/haar advies ontvangen over het toepassen van inbound marketing voor jouw bedrijf of situatie?
Klik dan hier om contact op te nemen voor de mogelijkheden.